Haal meer uit uw lidmaatschap, bekijk het voordeel!

Klik hier voor het ledenvoordeel

 

 

 

 

Wat is het?
Sinds 1 januari 2017 kunt u gebruikmaken van het onafhankelijke Platform Artikelbeheer. Dit platform is een centrale database op internet waar leveranciers volgens de vastgestelde branchestandaard artikelgegevens plaatsen. Per artikel kan de leverancier ruim vijftig specificaties opgeven. Denk bijvoorbeeld aan het merk, de EAN-code, maar ook het gewicht en/of een foto van het artikel. Dat laatste is vooral voor online verkoop van belang. Het platform valideert (controleert), centraliseert (alle data op één plaats) en autoriseert (wie mag wat ontvangen) deze artikeldata, zodat de kwaliteit en de uniformiteit voor de detaillist zijn gewaarborgd.
Na de upload door de leverancier kan de detaillist zijn digitale kassasysteem en/of webshop koppelen met het platform, zodat de artikelgegevens (en de updates daarvan) automatisch in zijn systeem worden getoond.

Wat is het voordeel voor de leverancier?
Voor de leverancier is het voordeel dat hij op één plaats en via één koppeling zijn afnemers kan voorzien van de meest actuele informatie over de artikelen die hij in zijn assortiment heeft. Bovendien heeft de leverancier met het platform de mogelijkheid om 'zijn' artikelen op de door hem gewenste wijze te specificeren en te omschrijven. Hiermee verleent de leverancier een essentiële service aan de detaillisten die voor de oriëntatie en de verkoop van een artikel tegenwoordig steeds meer afhankelijk zijn van internet.

Wat is het voordeel voor de detaillist?
Voor de detaillist betekent dit dat artikeldata van verschillende leveranciers op één manier en via één koppeling beschikbaar zijn en dat deze data continu worden geactualiseerd. De standaard zorgt ervoor dat appels met appels te vergelijken zijn, omdat deze bijvoorbeeld voorschrijft hoe artikelen gespecificeerd moeten worden en in welke artikelgroepen ze vallen. Bovendien is er minder kans op fouten zoals het per ongeluk plaatsen van de verkeerde foto bij het artikel op de website of een onjuiste maat of gewicht. Ook beschikt de detaillist altijd over de meest recente gegevens, zoals prijs en beschikbaarheid van een artikel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de leverancier zijn artikelbestand tijdig updatet.

Ik wil me graag aanmelden

Wat kost het?

Wie doet er mee?

Welke merken?

Voor wie is het?

Welke kassaleveranciers kunnen koppelen?

Welke (technische) partijen werken mee?

API documentatie Platform Artikelbeheer

Information in English

Inloggen op het Platform Artikelbeheer

Heeft u vragen of wilt u graag een afspraak maken? Neem dan contact op met Fleur de Best van Gebra: debest@gebra.nl of 06 - 51 78 79 91 of  met Gijs Hoff van de helpdesk van het platform: tel. 085 - 30 38 118, helpdesk@platformartikelbeheer.nl.

Groei van de fysieke winkel is slechts mogelijk door innovatie en efficiëntie, dat onderschrijft ook Onderzoeksbureau McKinsey. Daar sluit het Platform Artikelbeheer naadloos bij aan.

Sommige ondernemers, zowel aan leveranciers- als aan detailhandelszijde, nemen ten aanzien van dit onderwerp een min of meer afwachtende houding aan, maar in het online geweld van (grote) retailers moeten ook fysieke winkels over up-to-date artikelinformatie beschikken.

Als je een klant niet op zijn wenken kunt bedienen, dan weet je zeker dat je die klant kwijt bent. En je kunt het je niet meer permitteren om voor een klant een product te bestellen om vervolgens te horen te krijgen dat het uit de collectie is.

U kunt het rapport hier lezen.