Ledenvoordeel

Klik hier

Rechten en plichten van consumenten en verkopers

De rechten en plichten van consumenten en verkopers verschillen als het gaat om een fysieke winkel en een webwinkel, vandaar dat we een splitsing maken.

Rechten en plichten van consumenten en verkopers voor de fysieke winkel

De Nederlandse consument geniet in het Nederlandse recht specifieke bescherming, die is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. Gebra heeft een speciale handleiding met rechten en plichten van consumenten. De handleiding geeft antwoord op vragen als "Mag een klant altijd ruilen?", "Moet ik altijd geld teruggeven als een klant iets terugbrengt?", "Is de klant aansprakelijk als hij in de winkel iets kapotmaakt?", "Ben ik aansprakelijk voor de schade als een artikel niet goed blijkt?", enz.

Rechten en plichten van consumenten en verkopers voor de webwinkel

In het Burgerlijk Wetboek zijn aparte regels opgenomen die de rechten en plichten regelen van de particuliere consument die online in uw webwinkel iets koopt. Deze regels wijken af van de regels die gelden bij verkoop in de fysieke winkel. 
De aankoop via een webwinkel wordt in juridisch jargon aangeduid als ‘koop op afstand’. De consument bestelt via internet een artikel bij een vaak anonieme verkoper, op basis van een foto met een artikelomschrijving. Hij moet in de meeste gevallen 100% vooruit betalen en dan de bezorging van het artikel afwachten.

Heeft u een vraag over dit onderwerp, schroom dan niet contact op te nemen met mr. Henk van Dorst, MDR of Fleur de Best, tel. 079-351 43 21 of per mail info@gebra.nl. We helpen u graag.

Mr. H.B.M. van Dorst, MDR (Henk)
directeur

F.J. de Best (Fleur)
adjunct-directeur